Kroppen

Lite drygt 12 timmar innan bebis kom till världen
3 dagar efter förlossningen.
1 vecka efter förlossningen.
2 veckor efter förlossningen.
 
Jag tänkte att jag skulle prata lite om den fantastiska kroppen som vi besitter.
Vill också understryka att alla kroppar är unika och det finns inga som helst riktlinjer för ”hur” den ska reagera varken under eller efter graviditeten.
En graviditet är inte en dans på rosor, det tror jag ingen tycker men däremot kan man ha en jobbig upplevelse eller endast mildare besvär.
Det skulle jag nog säg att jag hade, när jag ser tillbaka på min graviditet såhär i efterhand hade jag inte kunnat önska mig ett annat scenario.
Jag mådde illa och var väldigt trött de första veckorna men det jobbigaste var nog att dölja att jag kände mig som en zombie då vi valde att vänta tills vecka 22 innan vi berättade för andra än familj och närmsta vännerna.
Detta då vi ville att det skulle komma fram i ”rätt ordning” till de personer som stod oss närmst.
 
Jag gick inte till boxen och tränade en enda gång från det att vi plussade på stickan.
Jag kände mig helt enkelt inte bekväm med att träna tillsammans med andra när jag var gravid men främst var jag osäker på mig själv, att jag inte skulle kunna hålla tillbaka och inte lyssna på kroppen och bara köra in i kaklet trots att den sagt till att ta det lugnare.
Därför är jag tacksam att Jonathan peppade mig till att träna hemma för jag tyckte verkligen att det var väldigt jobbigt och saknade något enormt att gå till boxen och träna men jag vågade helt enkelt inte.
Springa kunde jag göra fram tills någon gång runt vecka 30 och i slutet gick jag endast promenader.
 
Standard frågorna under graviditeten måste vara ”vad har du för cravings” och ”har du gått upp mycket i vikt?”
Några cravings hade jag inte, mer än att jag hela tiden var väldigt törstig och drack mängder med kolsyrat vatten.
De sista, kanske 2-3 veckorna på graviditeten åt jag dock en hel del sötsaker, vet egentligen inte varför det bara blev så helt enkelt.
Fram tills vecka 42 gick jag upp totalt 13kg, vägde mig idag och upptäckte till min förvåning att de kilona redan är borta.
Jag har nog dock även tappat en hel del muskelvolym på cupen och känner att min kropp är väldigt skör.
Måste vara en chock för kroppen!
Som det ser ut nu lyssnar jag på kroppen, går mina promenader och kommer självklart vänta med ytterligare träning tills att jag har varit på min efterkontroll.
Jag vill vara helt säker på att min kropp återhämtat sig och läkt som den ska, att stressa kroppen är inte något som jag vill utsätta den för.
Tänk vilken resa den har gått igenom, världens vackraste resa.