Adventsfika

Igår hade vi en så himla mysig dag här hemma.
Jag vaknade upp, utan att vara ett dugg bakis efter lördagens bravader (tack och lov!) sen bakade vi inför adventsfikan hela förmiddagen, så himla mysigt med alla dofter och julmusiken som värmer enda in i själen.
Sen gick vi ut på en promenad i det magiska vädret, ni vet när det är sådär friskt och kallt när solen lyser starkt.
Mötte upp mina föräldrar för att strosa rundor lite på julskyltningen nere i stan innan vi gick hem till oss där det väntade adventsmys.
Vi hade bjudit över våra föräldrar samt Jonathans syskon, så himla trevligt men det är vid såna här tillfällen som jag saknar att ha mina syskon nära..
Men man kan ju inte få allt, är så lyckligt lottad som även fått bli en del av Jonathans familj och ännu fler syskon och syskon barn.
Såna här tillfällen kan jag leva länge på.

Vi hade bakat fika i sann paleo-anda i form av bland annat pepparkakor, saffranspannacotta och grönkålschips.
Recepten har ni här:
Saffranspannacotta till 4 pers
400 dl kokosgrädde
2 gelantinblad
0,5-1g saffran
Vaniljpulver och honung efter smak om du tycker att det behövs.
-lägg gelantinbladen i blöt, koka upp grädden och rör sedan ner bladen och tillsätt saffran.
Låt stelna i kylen.

Pepparkakor
1ägg
3msk kokossocker
1msk kokosmjölk
1msk vatten
3dl mandelmjöl
3msk kokosmjöl
1msk pepparkakskrydda (jag tycker man kan ta lite mer)
1tsk bakpulver
1krm vaniljpulver
1dl mandlar
-Skålla och finhacka mandeln. Vispa ägg och kokossocker pösigt. Tillsätt kokosmjölk och vatten. Blanda alla de torra ingredienserna och vispa sen ner det i smeten och rör till en deg innan du tillsätter mandeln. Låt degen vila och kavla sen ut den mellan två bakplåtspapper och stansa kakorna i önskad form innan de gräddas i övre delen på 175grader 12-15 minuter beroende på tjocklek.

så mysigt