ANSWER

"Hej Amanda, 
Jag har under flera år följt din blogg och är väldigt imponerad över din viktnedgång och vilka otroliga tränings resultat du har fått! 2012 gick jag själv ner 30 kg, dock på ett väldigt ohälsosamt sätt, tränade 10-12 pass i veckan och åt sedan godis ena dagen och andra dagen så åt jag ingenting ungefär. Jag har stått kvar på min vikt sedan dess men har cirka 15 kg kvar att gå ner. Jag har en väldigt slapp kropp efter mina 30 kg och skulle vilja få upp styrkan samtidigt som jag tar tag i mina sista kilon. Har du några bra tips? För mig funkar det ungefär en vecka med olika dieter, räkna kalorier men jag blir så orklös och då ger jag upp. Såg att du och din pojkvän gjorde någon får av detox hur gick det till? 
Tack för en toppen blogg!"

Så roligt att höra att du gillar det jag skriver och har hängt kvar här!
Vill först och främst säga att jag är imponerad över det resultat du nämner att du åstadkommit, jag vet själv hur mycket jobb som ligger bakom.
Tråkigt bara när det ska övergå i att man straffar kroppen istället för att belöna och jobba med den.

Det här med träning och kost är minst sagt en riktig balansbräda och jag känner igen mig väldigt bra i det du beskriver och tror även många andra också gör det.
Det viktigaste av allt är faktiskt att lära känna sig själv, hur fungerar just din kropp och allra viktigast, vad mår den bäst av?
Någons kropp svarar på lchf, en annans på 5:2 men de allra bästa anser iallafall jag vara lite av allt.
Att inte ruta in sig i ett mönster.
Då min kropp blir väldigt uppsvälld av bröd och annat mjöl så försöker jag äta så lite som möjligt av det, just för att jag inte mår bra av det.
Till min gröt köper jag glutenfria havregryn och dricker så lite mjölk som möjligt men använder mig vid de tillfällena av laktosfri- eller mandelmjölk.
Som sagt så är detta just vad MIN kropp mår bäst av.
Sen till det här med socker.
Visst ska man inte äta det varje dag eller innan träning men att få äta det lite då och då skadar inte.
Och varför alltid detta eviga tjat om fredagsmys och lördagsgodis?! 
Ska jag möta upp en vän över en fika på onsdag, varför ska jag då sitta där med en kopp te och låtsas som att jag inte alls är sugen för att sen, när fredagen kommer inte alls vara sugen på något godis men ändå trycka i mig det, just för att det är fredag och helg?
Nej det fett-dissar jag.
Men sen slopar jag inte helt sockerfria perioder, min kropp mår bra av att vara utan det ett par veckor i stöten lite då och då innan tävlingar osv.
Det är ju faktiskt så att kroppen inte alls är i behov av socker och fungerar fin fint utan det men det måste man känna av själv, frossa behöver man ju inte göra men en bit av mammas nutellarårta har väl aldrig skadat ;)

Träning, jag är ett kontrollfreak och avskyr när jag inte har koll på läget så mitt bästa tips till dig är planering!
Gör upp en tvåveckors plan, en realistisk plan över hur du ska träna och varför inte även göra en mat-meny?
Planera sen även upp hur och vad du ska träna under passet, jag går iprincip aldrig till gymmet och "discogymmar" utan jag vill ha ett upplägg över de övningarna jag ska göra och hur många av varje.
Jag har mina pass uppskriva i olika "anteckningar" i mobilen där jag även suddar ut och fyller i hur många repetitioner och med vilken vikt så jag vet till nästa gång.
Och börja enkelt och öka istället för att köra fullt ös och tröttna efter två veckor.
Och var inte rädd för att lägga på vikter, då det hänt som mest med min kropp är när jag började lyfta tungt.
Muskelträning är något utav det bästa du kan utöva när du vill minska i fettprocent, det tar upp så oerhört mycket av kroppens energi, både under och även efter passet.
Ja faktiskt bara genom att finnas och återhämta sig bränner musklerna en massa energi och därmed fett.
Försök ändå att göra det som känns bäst för stunden, är du inte sugen på att köra ett spinningpass på tisdagen som planerat, varför tvinga dig? byt då ut det till ett löp-pass istället.
Annars är det stor risk till att man tröttnar då också..
Men man måste framförallt komma ihåg att träning och välmående inte är ett mål man når utan en livsstil.
Därför är balansen det viktigaste av allt.